1. wtorek 07 kwietnia

 

Temat: W gościnie u Cześnika i Rejenta.

 

  • Sprawdź poprawność wykonania pracy domowej z poprzedniej lekcji – plan wydarzeń i dopasowanie faz akcji dramatu.

ekspozycja

  1. Plany małżeńskie Cześnika.
  2. Papkin w roli swata.
  3. Przyjęcie oświadczyn Raptusiewicza przez Podstolinę.
  4. Rozmowa i wyznania Klary i Wacława.

zawiązanie akcji

  1. Bójka o mur.
  2. Wacław w niewoli u Papkina.
  3. Próba odesłania młodego Milczka przez Cześnika.
  4. Przyjęcie łapówki przez Papkina i pozostanie Wacława w domu Cześnika.

rozwinięcie akcji

  1. Postanowienie zakochanych o zwróceniu się o pomoc do Podstoliny.
  2. Rozpoznanie przez Podstolinę Wacława jako dawnego kochanka.
  3. Wyznanie miłości Klarze i oświadczyny Papkina.
  4. Wysłanie Papkina do Rejenta w charakterze posła.
  5. Pisanie pozwu sądowego i fałszowanie zeznań murarzy przez Rejenta.
  6. Zmuszanie Wacława do ślubu z Podstoliną.

punkt kulminacyjny

  1. Wizyta Papkina u Rejenta i wyzwanie go na pojedynek w imieniu Cześnika.

perypetie

  1. Wizyta Podstoliny u Rejenta i zgoda na ślub z Wacławem.
  2. Plan zemsty na Rejencie za odebranie narzeczonej.

rozwiązanie akcji

  1. Ślub Wacława i Klary.
  2. Ślub Wacława i Klary.
  3. Zawarcie zgody między Cześnikiem i Rejentem.

 

  • Dziś zajmiemy się parą głównych bohaterów - Cześnikiem Maciejem Raptusiewiczem i Rejentem Milczkiem.           Zapisz w zeszycie:

Obaj bohaterowie zostali przez pisarza obdarzeni zarówno mówiącymi nazwiskami (Raptusiewicz – raptowny, gwałtowny, impulsywny; Milczek – milczący, małomówny, skryty, przebiegły), jak też szlacheckimi tytułami:

cześnik – to w dawnej Polsce urzędnik dworski usługujący królowi przy stole, dający czaszę, czyli  kielich,  z czasem urząd tytularny;

rejent – pracownik sądowy, notariusz.

 

  • Porównajmy obu bohaterów    Zapisz w zeszycie:

Plan charakterystyki

 

 

Cześnik Maciej Raptusiewicz

 

Rejent Milczek

1.      Przedstawienie postaci

szlachcic, stary kawaler, opiekun Klary, stwarzał pozory zamożności, właściciel połowy zamku

szlachcic, wdowiec, ojciec Wacława, właściciel drugiej połowy zamku

2.      Wygląd zewnętrzny

grubas, wąsaty, ubrany po szlachecku: kontusz, żupan, pas , szabla

wąsaty, wysoki, chudy, również ubrany po szlachecku

3.      Sposób zachowania się i mówienia

szybki, gwałtowny, żwawy, wali ręką w stół, gestykuluje, skory do bijatyki, krzyczy, wymachuje szabelką, używa powiedzonka: „Mocium panie”

powolny, flegmatyczny,  mówi cicho i spokojnie, słodko, przeplata słowa pogróżkami, kłamie, używa podstępu, pobożny, używa powiedzonka: „Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadać trzeba”

4.      Cechy

a)      kontrastowe

 

szybki, porywczy, gwałtowny, hojny

wyrachowany, fałszywy skąpy, chciwy

b)      wspólne

 

 

mściwi, zajadli, uparci, zarozumiali, pyszni, egoistyczni, zawzięci, nieustępliwi

5.      Ocena postaci

Obie postacie są pełne wad, mają różny temperament,  kontrastowe cechy, rozśmieszają nas.  Są to typowi przedstawiciele osiemnastowiecznej szlachty, której pieniactwo i samowola doprowadziły do upadku państwa polskiego.

 

Praca domowa: Sprawdź w internetowym słowniku języka polskiego  i zapisz w zeszycie znaczenie słów: warchoł i sarmatyzm (sarmata).  Odpowiedz, czy można te nazwy odnieść do głównych bohaterów „Zemsty”. Odpowiedź krótko uzasadnij i prześlij do sprawdzenia.

 

  1. środa 07 kwietnia

 

Temat: O komizmie w „Zemście” Aleksandra Fredry.

 

Zapisz w zeszycie:

„Zemsta” to komedia, czyli taki gatunek dramatyczny, który nas śmieszy i kończy się pomyślnie. Istotą każdej komedii jest komizm.

komizm – śmieszność; to, co pobudza do śmiechu.

 

Rodzaje komizmu:

  1. Komizm sytuacji – np. walka Papkina z nieobecnym wrogiem, scena pisania listu, wizyta Papkina u Rejenta, oświadczyny Papkina.
  2. Komizm postaci – arcyzabawny Papkin ubrany jak fircyk, kontrastowe sylwetki – gruby Cześnik i chudy Rejent.
  3. Komizm słowa – zabawne powiedzonka np. „Masz więc byka za indyka”, „Mózgu we łbie za trzy grosze”, „Mocium panie”, „Jeśli nie chcesz mojej zguby, krokodyla kup mi ludzi”.

Obejrzyj :  https://www.youtube.com/watch?v=MY9NNBnW03M

Na tym kończymy omawianie lektury.

 

 Kochani, z okazji świąt życzę Wam i Waszym Rodzinom zdrowia, wszelkiej pomyślności oraz miłego odpoczynku w czasie przerwy świątecznej.

 

Spotykamy się w środę 15 kwietnia.