- wtorek 27 kwietnia
Temat: Temat słowotwórczy i rdzeń; przedrostki i przyrostki; złożenia zrosty i zestawienia – cała wiedza ze słowotwórstwa do powtórzenia.
ZADANIE 1. Powtórz sobie następujące zagadnienia ze słowotwórstwa:
- Czym się zajmuje słowotwórstwo ?
- Co to jest wyraz podstawowy i pochodny? Czy jeden wyraz może być jednocześnie podstawowy i pochodny?
- Jak się nazywają cząstki wyrazu pochodnego?
- Jakie znasz rodzaje formantów?
- Jaka jest funkcja formantów?
- Czym jest oboczność i parafraza słowotwórcza?
- Co to jest rodzina wyrazów i wyraz pokrewny?
- Czym jest rdzeń wyrazowy?
- Co to są wyrazy złożone i jakie znasz ich typy?
- Jakie znasz typy skrótowców?
ZADANIE 2 . Wykonaj następujące zdania w zeszycie : NIE WYSYŁAJ.
- Podaną rodzinę wyrazów przedstaw na wykresie:
twórca, utwór, stworzony, stworzyciel, utworzyć, tworzyć, stworzyć, twórczy, twórczość, stworzenie.
- Od czasowników czytać, biegać utwórz wskazane słowa. Oddziel formant od podstawy słowotwórczej.
- nazwa czynności: ……….., ……….., ………. .
- nazwa wykonawcy czynności: ……….., ……….., ………. .
- nazwa żeńska wykonawcy czynności: ……….., ……….., ………. .
- nazwa miejsca: ……….., ……….., ………. .
- nazwa narzędzia: ……….., ……….., ………. .
- 3. Dopisz wyrazy pokrewne o zabarwieniu dodatnim oraz ujemnym.
łyżka - …………………………………. - …………………………………………..
ząb -…………………………………. - …………………………………………..
dziecko - …………………………………. - …………………………………………..
starzec - …………………………………. - …………………………………………..
ścierka - …………………………………. - …………………………………………..
- Zapisz dowolne rzeczowniki i czasowniki. Wykorzystaj podane przyrostki i przedrostki.
Przyrostki: - anie, - isko, - arka, - ik, - ość.
Rzeczowniki : …………………………………………………………………………………………………….
Przedrostki: z-, pod-, s-, bez-, roz-.
Czasowniki: …………………………………………………………………………………………………………
- Wymień kategorie znaczeniowe rzeczowników utworzonych w zadaniu 4.
- anie - nazwy ……………., -isko – nazwy ………….., -arka – nazwy …………, -ik – nazwy ……………, -ość – nazwy …….
- Zbuduj rodziny wyrazów: waga, droga, góra (co najmniej po siedem wyrazów). Podkreśl rdzenie, wypisz oboczności.
- ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
- ………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Uzupełnij notatkę.
Połączenie kilku wyrazów w jedną całość znaczeniową nosi nazwę: ……………………………………………………, np. maszyna do pisania, Góry Stołowe, ………………………………………….. .
Połączenie kilku wyrazów w jeden, bez użycia formantów , a przy zachowaniu cząstek fleksyjnych podstaw słowotwórczych, nazywamy ……………………………………………., np. jachtklub, Krasnystaw, ………………………………
Cechą charakterystyczną ……………………………………. jest występowanie w jego budowie co najmniej dwóch podstaw słowotwórczych oraz łączącego je formantu -o-, -i-, -y- lub łącznika, np. mrówkojad, drogocenny, biało-czerwony, …………………………………………..
- Podziel wyrazy na trzy grupy w zależności od ich budowy. W nagłówku tabeli zapisz nazwę każdej z grup.
Bogumiła, różnorodny, koniokrad, Virtuti Militari, pucybut, zamążpójście, Stary Sącz, małosolny, czarna jagoda, lekceważyć
|
|
|
|
|
|
- Uzasadnij pisownię podanych wyrazów – odwołaj się do ich budowy słowotwórczej.
- ………………………………………………….. → starzec
- ………………………………………………….. → dochód
- ………………………………………………….. → wietrzyć
- ………………………………………………….. → zdrówko
- ………………………………………………….. → pieniężny
- ………………………………………………….. → zagłówek
- strych → ………………………………………..
- ruch → …………………………………………..
Poprawne odpowiedzi do tych zadań zostaną zamieszczone w naszej grupie w aplikacji Messenger w środę (29 kwietnia)o godzinie 10:00. Proszę sobie sprawdzić.
- środa 28 kwietnia
Temat: Test ze słowotwórstwa.
Do wykonania na ocenę test na WSiPnet. Termin: 30 kwietnia godz. 18.00.
- czwartek 30 kwietnia
Temat: Podać pomocną dłoń. O radości dawania.
- Obejrzyj plakat promujący bezinteresowne działania – podr. str. 186.
- Zapoznaj się z 3 ramkami „Mam pojęcie” str. 187
- Zaproponuj własne hasło reklamujące dobre uczynki. Zapisz je w zeszycie – nie wysyłaj, sprawdzimy po powrocie do szkoły.