Ułatwienia dostępu

     Witam was po dłuższe przerwie .Na pewno odrabiacie różne zadania, ale wiele czasu spędzacie, nudząc się po prostu. Przypominam, że nasz mózg należy przez cały czas ćwiczyć i rozwijać .Jak  sądzicie, jakie będą miały mózgi dzieci, które tylko siedzą przed telewizorem albo przed komputerem/telefonem? Oglądają TV i grają w gierki (wyjątkiem są gry rozwijające konkretne umiejętności, jak na przykład gry uczące czytania) uważane są za pasywną rozrywkę, która nie tylko nie rozwija mózgu, ale wręcz go zubaża.

   Tak, dzieci bawiące się w czytanie, eksperymentowanie, rozwiązujące różne problemy i stające przed różnymi wyzwaniami będą mieli bogatsze mózgi.

Zapamiętaj:

Twój mózg jest jak mięsień, ćwicząc, stajesz się bystrzejszy.

Na pierwszym spotkaniu mówiliśmy, że każdy trening sprawia, że w twoim mózgu przybywają nowe połączenia między neuronami i twój bo mózg się zmienia.

Robimy rzeczy trudne, bo one najlepiej rozwijają nasz mózg (po co robić rzeczy łatwe?).

Gotowi na rozwój nowych połączeń w mózgu i inteligencji?

 

Zatem zaczynamy!

Nie mogę wam zaproponować z wiadomych względów, ale możecie ćwiczyć sami lub zaprosić do zabawy rodzeństwo lub rodziców.

 

Prawidłowe chodzenie.

Oprzyj się plecami o ścianę. Ściągnij łopatki do tyłu ,

klatka piersiowa otwarta, szeroka. Kręgosłup

prosto, głowa lekko uniesiona. Postawa, która wymusza oparcie się o ścianę, to prawidłowa postawa do chodzenia. Zacznij chodzić, zachowując taką wyprostowaną i otwartą sylwetkę. Przez kilka najbliższych zajęć rób trening chodzenia w prawidłowej postawie. Czas trwania ćwiczenia –3 minuty.

 

Usiądź wygodnie

 z wyprostowanym kręgosłupem lub połóż się na ziemi. Weź głęboki wdech i wraz z wydechem powoli zamknij oczy. I jeszcze jeden głęboki wdech... i wydech. Wdech daje energię twojemu ciału.

I weź jeszcze jeden głęboki wdech i wraz z wydechem rozluźnij się jeszcze bardziej. Wydech rozluźnia twoje ciało. Weź głęboki wdech i wraz z wydechem złóż ciężar swojego ciała na krześle/podłodze.

Poczuj dokładnie ciężar swojego ciała. I wraz z kolejnym wydechem odpręż się jeszcze bardziej.

Przenieś teraz swoją uwagę na prawą stopę.

Przenieś teraz swoją uwagę na prawe kolano... prawe udo... prawe biodro... Ogarnij swoją świadomością całą prawą nogę...

Przenieś teraz swoją uwagę na lewą stopę... lewe kolano... lewe udo... lewe biodro... Ogarnij swoją świadomością obie nogi...

Przenieś teraz swoją uwagę na brzuch... żołądek... klatkę piersiową... prawą rękę... lewą rękę... szyję... twarz... głowę...

Ogarnij świadomością całe swoje ciało.

I weź głęboki wdech i wraz z wydechem odpręż się jeszcze bardziej.

 

A teraz postaraj się zapamiętać jak najwięcej dowolnych słów zakładkami osobistymi- przypominam metodę:

  1. Sok pomidorowy– stopy; stoimy w soku
  2. Cukier– łydki; mamy cukier na łydkach
  3. Cukinia– kolana; klękamy na cukinii
  4. Woda gazowana– uda; ktoś wylał zimną wodę na moje uda, mam mokre spodnie
  1. Olej– brzuch; na brzuchu mamy rozsmarowany olej
  2. Cebula– klatka piersiowa; nosimy na klatce okład z cebuli
  3. Cytryna– szyja, gardło; mam korale z cytryn na szyi lub cytryna stanęła mi w gardle
  4. Musztarda -usta, zęby; oblepione musztardą
  5. Ser żółty– nos; rulon z plasterka sera żółtego w nosie
  6. Arbuz– czoło okład z arbuza na czole

      Udało się ? Doskonale!!! Można w ten sposób zapamiętywać listę zakupów, daty, inne informacje, ale o tym na pewno pamiętacie.                  

A teraz bierzemy książki i wskaźniki.

Wskaźniki możecie wykonać samodzielnie w domu, wystarczy patyczek, który pokolorujecie na czerwono. Przypominam, że wasze książki powinny być ustawione pod kątem. Oczywiście włączamy odpowiednią muzykę i do dzieła! Trening potrwa 18 minut. Ustawiamy czas na minutniku. Czytamy ze wskaźnikiem.

 Proponuję eksperyment. Na wypadek, gdyby wam się nudziło.

Wiecie, że gazy pod wpływem temperatury zmieniają swoją objętość. Dzieje się to dlatego, że atomy, z których składa się gaz wraz ze wzrostem temperatury poruszają się coraz szybciej. A jak to jest z ciałami stałymi. Co się stanie z metalem, który zacznę ogrzewać?

 

Możecie najpierw obejrzeć materiał:

 Pierścień Gravesanda

http://www.youtube.com/watch?v=HQ0QVNEGSh8

Wniosek: kiedy trenujesz mózg, „rozgrzewasz go” jak ogień metal i poszerzasz jego możliwości!

Co szybciej spadnie?

–do połowy napełniona, czy pełna butelka? Napełniamy plastikową butelkę wodą –jedną butelkę do połowy a drugą do pełna.  

–która butelka spadnie szybciej na Ziemię? Obydwie spadną na Ziemię równocześnie.

 

Wyjaśnienie: przyspieszenie ziemskie, czyli prędkość spadania przedmiotów na ziemię, jest niezależne od masy spadającego przedmiotu i wynosi 9,81 metra na sekundę. W próżni (w środowisku, w którym nie ma powietrza) piórko, (które nie będzie musiało w tym wypadku pokonywać siły oporu powietrza), spadnie tak samo szybko jak lokomotywa.

Toczące się kulki – to, że przyśpieszenie ziemskie jest niezależne od masy, starożytni naukowcy zobaczyli, robiąc eksperyment z kulkami. Bierzemy 2 kulki: dużą i małą. Robimy równię pochyłą –pochylamy jakąś większą książkę, deskę. Ustawiamy kulki. Puszczamy. Okazuje się, że kulki toczą się równo, niezależnie od masy.

 Co prawda oba eksperymenty kojarzą się z fizyką, której jeszcze będziecie się uczyć, ale wniosek wykorzystamy do efektywnego uczenia się. Kto szybciej odniesie sukces? Moi drodzy, zawsze ten, kto ma poczucie własnej wartości i wierzy, że osiągnie wyznaczony cel.

 Wracając do naszego eksperymentu można wyciągnąć wniosek:

 Dla Ziemi nie ma znaczenia, czy butelka jest pełna czy pusta. Tak też ty jesteś tak samo wartościową osobą, jak każdy inny człowiek.

To tak na zakończenie. Posiadacie już segregatory z ciekawymi zadaniami. Proponuję wykonywanie kolejnych ćwiczeń. Każdy z was wykonuje wybrane przez siebie dalsze ćwiczenia. Bardzo proszę o przysyłanie mi zdjęć waszych prac lub eksperymentów.

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Przypominam o treningu z kośćmi, piłkami, odpowiednim ułożeniu książki, muzyce w trakcie uczenia się i oczywiście wskaźniku podczas czytania. Utrwalamy także poznane techniki pamięciowe.

 

Pozdrawiam was serdecznie i oczywiście życzę Wesołych Świąt.