Zadanie 1

Poniżej znajduje się lista haseł wypisanych w dwóch kolumnach. Twoim zadaniem jest połączyć każdy element z lewej kolumny z przynajmniej jednym z prawej, według schematu: „A jest jak B, bo…”. Np. dziecko jest jak mumia egipska, bo jest zawinięte w pieluchy jak mumia w bandaże.

A

B

DZIECKO

ZATŁOCZONY AUTOBUS

UCZONY

WIEJSKA GOSPODA

FIRMA

ATRAKCYJNA KOBIETA

TEATR

ODZIEŻ UŻYWANA

KREATYWNOŚĆ

MUMIA EGIPSKA

 

Zadanie 2

 Z poniższej grupy wyrazów wybierz minimum 5 i odpowiedz na pytanie: “Co robi … ?”

kartka papieru, chmura, ziewnięcie, ekran, sowa, mgła, dach, ołówek, podeszwa, koszyk,

doniczka, bez, mżawka, paznokieć, kolczyk, huragan, beton, gałąź, spinacz, wapń, babcia,

garnek, korzeń, album, sufit, kabel, serce, piwo, wrzątek, ciasto, wieprzowina, igła

Im częściej powtarzasz to proste ćwiczenie, tym łatwiej przyjdzie ci abstrakcyjne myślenie. Gdy zabraknie wyrazów, wymyśl własne! Cały proces może odbywać się w głowie, nie potrzebujesz nawet kartki papieru, dlatego warto jest wykonywać je codziennie, na przykład w trakcie rutynowych czynności – zawsze w kolejce po bułki czy może podczas szykowania kolacji.

Zadanie 3

Wybierz dowolną bajkę z dzieciństwa, to może być opowiadana Ci regularnie historia rodzinna, którą lubiłeś lub jedna z klasycznych, ogólnie znanych baśni. Ważne, abyś dobrze ją pamiętał (oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby sobie taką baję przypomnieć, ale ja jestem raczej za oszczędzaniem czasu, gdzie się da). Masz? No to teraz spójrz na historię “jak dorosły” i zastanów się DLACZEGO. Weźmy na tapetę historię 3 małych świnek i wilka – dlaczego świnki nosiły spodnie? Dlaczego mieszkały w osobnych domach? Dlaczego każdy dom był zbudowany z innego materiału? Dlaczego wilk chciał rozwalić chatę, zamiast zrobić przyczajkę pod drzewkiem? I tak dalej… Chodzi o to, aby wyrwać się z utartych schematów, wyjść poza klasyczną historię i dopatrzeć się w niej luk.