Sprawozdanie z realizacji „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”

W ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” dotyczącego wspierania w latach 2016–2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych, Biblioteka Szkoły Podstawowej im. A. Milewskiej w Lipsku otrzymała w roku 2018 środki finansowe (15 tys. zł, w tym 3 tys. zł wkładu organu prowadzącego) na zakup książek. Dzięki temu biblioteka wzbogaciła się o 912 pozycji: nowości wydawniczych - 370 (tj ok. 40%)oraz lektur szkolnych - 542 (ok. 60%).

 W związku z programem zostały podjęte i zrealizowane następujące działania:
I. Zakup książek został poprzedzony rozmowami temat zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży, konsultacjami z nauczycielami na temat wyboru odpowiedniej lektury oraz zasięgnięciem opinii uczniów i rodziców na temat listy wybranych książek.

II. Szkoła podjęła współpracę z Miejską Biblioteką Publiczną w Lipsku. W ramach współpracy podjęto działania:
  1. Konsultowanie planowanych zakupów książek w zakresie uzupełniania zbiorów;
  2. Wymianę informacji o imprezach promujących czytelnictwo;
  3. Udział w projektach organizowanych przez Gminną Biblioteką Publiczną – Gminny Konkurs Pięknego Czytania dla klas I-III, Dzieci lubią poezję, Ulubiona postać bajkowa; konkurs plastyczny: „Barwy Niepodległości”
Współpraca z Towarzystwem Nauczycieli bibliotekarzy Szkół Polskich:
  1.Przygotowanie działań szkolnych i wspólnych na Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych- październik i Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom - czerwiec.
  2. Organizowanie spotkań z autorem książek dla dzieci.
  3. Redagowanie artykułów z działań biblioteki do gazet lokalnych.
Udział  bibliotekarzy w warsztatach, organizowanych przez CEN w Suwałkach nt.„Bezpieczni w sieci – rola biblioteki w przeciwdziałaniu zagrożeniom”- wrzesień 2019 r.

III. Zorganizowanie wydarzeń promujących czytelnictwo z udziałem uczniów:
  1. Obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych: czytanie książek w bibliotece szkolnej przez starszych kolegów, gry i zabawy na długą przerwę-gry planszowe.
  2. Konkursy i szarady: Mali Detektywi, Kto to powiedział, Detektywi słów, Inne zakończenie baśni „Czerwony Kapturek”.
  3. Prezentacja inscenizacji na apelu szkolnym: „Jan Brzechwa uczy nas kultury” – kwiecień 2018 r.
  4. Spotkanie autorskie z Rafałem Witkiem autorem książek dla dzieci październik 2018 r.
  5. Konkurs plastyczny klas I-III „Jedno słowo – kilka znaczeń”.
  6. Prowadzenie zajęć promujących książkę, np.:

  • Kogo spotkał Szymon  w  jesiennym lesie – praca plastyczna. Prezentacja książki „Przygody  jeża Szymona” – U. Sieńkowska –Cioch( klasa III).
  • Moja ulubiona książka – redagowanie reklamy książki (kl. VIIa,VIIb).
  • Co warto przeczytać projektowanie okładki do ulubionej książki (II B, IIIC).
  • Łamanie języka – konkurs klasowy pięknego czytania (III A).
  • „Bo fantazja jest od tego”- lekcja na podstawie książki  „Walizka Pana Hanumana” (klasy IIa, IIb).

IV. Przedstawienie rodzicom korzyści wynikających z czytania:
  1. „Jak zachęcać uczniów do czytania” szkolenie dla rodziców na szkolnym zebraniu w dniu 23 listopada 2017 r.
  2. Wystawa tematyczna pt. „Dlaczego warto czytać?”;
  3. Informacja dla rodziców podczas spotkań klasowych o potrzebie codziennego  czytania dzieciom zwłaszcza w młodszym wieku.

V. Współpraca ze środowiskiem lokalnym
  1. Współudział w realizacji projektu lokalnego „Stanisław Żłobikowski  - nasz Superbohater”. Uczniowie naszej szkoły byli ilustratorami komiksu, który był prezentowany na uroczystości gminnej poświęconej bohaterowi.
  2. Udział w ogólnopolskim projekcie „Mirabelka – Kiełkująca Historia”.
Zgłoszenie szkoły do projektu na platformie. Warsztaty dla uczniów klasy V a i V b:

  • czytanie fragmentu książki C. Harasimowicza „Mirabelka”;
  • wycieczka po miejscowości w poszukiwaniu mirabelki;
  • historia Bł. M. Biernackiej w nawiązaniu do poznanej książki w domu rodzinnym lokalnej bohaterki;
  • tworzenie przez uczniów drzewa pamięci – wystawa;
  • wysianie pestek mirabelkowych.

VI. Realizacja projektów edukacyjnych z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:

  1. „Poznajemy autora książek dla dzieci Rafała Witka”

  • poznanie twórczości Rafała Witka – prezentacja multimedialna;
  • czytanie książek, zachęcanie do samodzielnego czytania;
  • wykonanie ilustracji, a następnie albumu;
  • spotkanie z Rafałem Witkiem 19.10 2018 r.
  • zakup książek przez dzieci z autografem autora;
  • podarowanie albumu z dedykacją dla pisarza od uczniów klasy IIa, IIb SP w Lipsku.

2.    Urodziny Kubusia Puchatka

  • obejrzenie prezentacji przez wszystkich uczniów;
  • pisanie życzeń z okazji urodzin klasy I-III, wyeksponowanie życzeń na korytarzu;
  • gazetka ścienna  w bibliotece szkolnej „Bohaterowie Kubusia Puchatka”, kolorowanie postaci;
  • rozwiązywanie zagadek dotyczących bohaterów książki;
  • konkurs literacki dla klas IV-VII „O czym dzisiaj Krzyś opowiedziałby Kubusiowi Puchatkowi”.

3.    Adaptacja teatralna „Mały Książę” –szkolne koło teatralne Teatralka.

  • wybranie i opracowanie scenariusza;
  • przydział ról i próby ze scenariuszem;
  • opracowanie muzyczne;
  • przygotowanie kostiumów;
  • przygotowanie scenografii;
  • prezentacja teatralna dla klas VI-VII i gimnazjum.

Projekty realizowane skierowane do wszystkich oddziałów i grup wiekowych.

VII. Dostosowanie organizacji pracy biblioteki do potrzeb uczniów: dostosowanie godzin pracy biblioteki do planu zajęć uczniów (godz. przed-i popołudniowe).
  1. Wydłużenie godzin pracy w okresie przedświątecznym i przed feriami i umożliwienie uczniom wypożyczania książek na okres przerwy świąteczno- noworocznej oraz ferii zimowych i letnich.

VIII. Organizowanie inicjatyw sprzyjających czytaniu:
  1. Udział w projekcie „Gang Słodziaków”- klasy I-III: czytanie codzienne przez rodziców, zbieranie naklejek, wykonywanie ilustracji i komiksów.
  2. Wystawa haseł na szkolnym korytarzu „Dlaczego warto czytać książki”.
  3. Wyjazdy uczniów do teatru na spektakle: „Sprawa Kapturka”, Alicja w zaczarowanej Krainie”, Zuzia i jej przyjaciele”, „Upiór w operze”.
  4. „Czytanie na dywanie” – czytanie bajek dla dzieci (grupa przedszkolna) przez zaproszonych gości.

IX. Dane statystyczne:
  1. Liczba uczniów w szkole: 281 –wszyscy korzystają z nowości wydawniczych znajdujących się w bibliotece szkolnej.
  2. Liczba oddziałów w szkole – 17 – wszystkie objęte programem.
  3. Przykłady zakupionych lektur szkolnych:

  • B. Kosmowska – „Pozłacana Rybka”
  • A. Bahdaj – „Kapelusz za 100 tysięcy”
  • J. Christa – „Kajko i Kokosz”
  • J.R.R. Tolkien – „Hobbit”.

4.    Przykłady zakupionych nowości:
   Chłopcy:

  • B. Mull – „Baśniobór”
  • R. Gościny – „Wakacje Mikołajka”
  • B. Mull – „ Spirit Animals” seria.
  • J. Olech – „Dynastia Miziołków”          

   Dziewczęta:

  • J. Green – „Szukając Alaski”
  • M. Musierowicz – „Język Troli”
  • M. Parr – „Gofrowe serce”
  • B. Kosmowska – „Dziewczynka z parku”

 

X. Dostosowanie zakupu książek do potrzeb uczniów niepełnosprawnych – w szkole nie ma uczniów niepełnosprawnych wymagających dostosowań w zakresie czytania książek. Zakupiono kilka pozycji książek z duża czcionka dla uczniów słabo czytających, aby przełamali barierę i chętniej sięgali po książkę.

Wnioski:

  • Wzrost wypożyczonych książek w roku szkolnym 2017/18 w porównaniu  z rokiem 2016/17 o 77 pozycji.
  • Wzbogacenie księgozbioru biblioteki o pozycje bliskie zainteresowaniom uczniów. Pozyskanie nowych lektur zgodnie z nowym kanonem. Duże zainteresowanie biblioteką i książką, miło spędzany czas na przerwach, dostarczenie pozytywnych emocji i wrażeń, możliwość rozwijania zainteresowań, dyskusje na temat przeczytanych książek, możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach, konkursach i projektach edukacyjnych, dzięki którym uczniowie przekonali się o tym, że książka może być również źródłem radości kreatywności, i metodą na spędzanie wolnego czasu.

Koordynatorzy: Teresa Sapieha, Agata Karczewska
Lipsk, dn. 04.01.2019 r.

Statystyki

Odsłon artykułów:
2305874

Ogląda nas

Odwiedza nas 120 gości oraz 0 użytkowników.

Strona główna Zajęcia pozalekcyjne Biblioteka i czytelnia Sprawozdanie z realizacji „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”