Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych

  Propozycje zajęć w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych w bibliotece szkolne ZSS w Lipsku w październiku 2014 r.

1. Konkurs dla klas IV-VI „Książka na jesiennych liściach".

2. Plebiscyt na najlepszą książkę – dla wszystkich uczniów, którzy głosują na swoje ulubione książki (niekoniecznie ze zbiorów biblioteki), głosy wrzucają do specjalnie przygotowanego pudełka (szukaj na każdym piętrze). Nasza biblioteka tworzy listę 10 książek, na które padło najwięcej głosów. Listę opublikujemy na stronie internetowej szkoły i postaramy się zakupić dane tytuły.

3. „Wojny dorosłych – historie dzieci" – dla klas II i III szkoły podstawowej - zajęcia czytelnicze z książkami wydanymi przez Muzeum Powstania Warszawskiego: („Asiunia" – J Papuzińskiej).

4. Konkurs grafiki komputerowej. programu dla gimnazjum „Biblioteka - dobre miejsce dla człowieka" Pracę plastyczną można wykonać przy pomocy dowolnego programu komputerowego, samodzielnie, bez kopiowania gotowych elementów, takich jak np. kliparty lub zeskanowane ilustracje. Regulamin szczegółowy w bibliotece.

     „KSIĄŻKA NA JESIENNYCH LIŚCIACH"
  Konkurs odbędzie się 27 października 2014r. na godzinie wychowawczej adresowany jest do uczniów kl. IV-VI.
Jesienny wiatr rozwiał kolorowe liście po korytarzu szkolnym – plakaty. Informacja jest też na stronie internetowej szkoły.
Na każdym liściu zamieszczono słowo „książka" –( w 22 językach). Zadaniem uczestników konkursu jest uzupełnienie luk (podanie języka lub słowa książka w danym języku).
  Wszystkich chętnych proszę o zgłoszenia do biblioteki do dnia 24.10.2014r.
1. bók - islandzki
2. bog – duński
3. boek - holenderski
4. livre – francuski
5. livro – portugalski
6. libro – włoski, hiszpański
7. kniga – rosyjski, białoruski
8. knyga – litewski
9. kniha – czeski
10. knjiga – słoweński, chorwacki
11. könyv - węgierski
12. kitap, - turecki
13. carte – rumuński,
14. kija – fiński
15. kitap – turecki
16. grāmata - łotewski
17. leabhar – irlandzki
18. libro – filipiński
19. book - angielski
20. buch – niemiecki
21. bok –szwedzki, norweski
22. książka - polski


   Regulamin konkursu grafiki komputerowej "Biblioteka - dobre miejsce dla człowieka" organizowanego z okazji Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych 2014

  Organizator:
  Organizatorem konkursu jest Sekcja Bibliotekarska Oddziału ZNP w Augustowie, ul. 29 Listopada 9, 16-300 Augustów, tel. do przewodniczącej sekcji Moniki Rowińskiej: 697 720 227, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

  Cele konkursu:
1. Propagowanie czytelnictwa i bibliotek.
2. Budzenie zainteresowania grafiką komputerową.
3. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni i ekspresji plastycznej.

  Regulamin konkursu:
1. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z terenu Augustowa i powiatu augustowskiego.
2. Pracę plastyczną pt. "Biblioteka - dobre miejsce dla człowieka" uczniowie mają wykonać przy pomocy dowolnego programu graficznego. Praca powinna być wykonana samodzielnie przez jednego autora. Prace nie powinny zawierać żadnych gotowych elementów cudzego autorstwa, takich jak np. kliparty lub zeskanowane ilustracje.
Pliki należy nazwać według następującego wzoru: szkoła uczestnika, imię i nazwisko autora pracy, np.: sp1_jan_kowalski.jpg
3. Każdy uczestnik może zgłosić do konkursu jedną pracę. Prace z danej szkoły można nagrać na jednej płycie CD i wraz z wypełnionymi kartami zgłoszenia należy przesłać pocztą lub dostarczyć osobiście do 14 listopada 2014 r. na adres:

Monika Rowińska
Szkoła Podstawowa nr 4 w Augustowie
ul. Marii Konopnickiej 5
16-300 Augustów
z dopiskiem: konkurs grafiki
4. Oceny dostarczonych prac dokona powołana przez organizatorów Komisja Oceniająca w dniu 17 listopada. Wyniki zostaną ogłoszone do 21 listopada 2013 r. pocztą elektroniczną na adres e-mail opiekunów podany w karcie zgłoszenia.
Wstępnie uroczyste podsumowanie konkursu planowane jest na 24 listopada 2014 r. w sali konferencyjnej Hotelu „Logos" w Augustowie o godz. 16.00.
5. Organizator nie zwraca nadesłanych prac.
6. Nadesłanie prac na konkurs jest jednoznaczne ze zgodą na publikację danych osobowych oraz prezentację pracy na stronach internetowych szkół i bibliotek szkolnych z terenu Augustowa i powiatu augustowskiego oraz w lokalnych mediach.


   Zajęcia czytelnicze dla klas II i III, Joanna Papuzińska „Asiunia"

czytamy wybrane fragmenty, po przeczytaniu danego fragmentu zadajemy dzieciom pytania sprawdzające stopień zrozumienia czytanego tekstu

  fragment I – rozdz. I i rozdz. II (s. 3 – s. 9)

1. Które urodziny obchodziła Asiunia?
(Piąte.)

2. O czym Asiunia miała zawsze pamiętać? Czego uczył ją jej brat Marek?
(Musi pamiętać swój adres. To jej się przyda, kiedy się zgubi.)

3. Jakie przykre rzeczy spotykały Asiunię z powodu wojny?
(Niesmaczne, zawsze takie same jedzenie; brak zabawek; brzydkie drapiące ubrania.)

4. Dlaczego Asiunia i jej bracia zostali rozdzieleni i musieli zamieszkać u obcych ludzi?
(Ich tata poszedł na wojnę, a mamę zabrali Niemcy.)

Tu warto wyjaśnić dzieciom, że wszyscy ojcowie 1 września 1939 r. wyruszyli na wojnę, bo to był ich obowiązek, a mama Asiuni została aresztowana nie dlatego, że była przestępcą, ale dlatego. że nie chciała się zgodzić, żeby Polską rządzili Niemcy.

  Opuszczamy fragment książki, który streszczamy dzieciom:
Asiunia najpierw mieszkała u trzech smutnych pań, potem u wesołej cioci Eli i w końcu Asiunia i jej bracia zamieszkali z babcią w małym drewnianym domku pod Warszawą wynajętym na lato.

  fragment II – rozdz. VII i VIII (s. 24 – s. 29)

1. Dlaczego Asiunia i jej bracia musieli siedzieć w piwnicy?
[Walczyli ze sobą Niemcy i Rosjanie (z razem z armią radziecką szła także armia polska), strzelały armaty i czołgi, wybuchały bomby, było niebezpiecznie.]

2. Jak Asiunia wyobrażała sobie front?
(Jako złego olbrzyma z bajki, który wszystko deptał i łamał.)

Tymczasem front to miejsce, w którym walczą ze sobą dwie wrogie armie. Przez Augustów też przebiegał front i dlatego nasze miasto zostało bardzo zniszczone w czasie wojny.

3. Dlaczego Asiunia, jej bracia i babcia nie mogli wrócić do domu w Warszawie?
(Trwało tam Powstanie Warszawskie, Polacy walczyli z Niemcami, chcieli ich wypędzić z Warszawy. Wybuchały bomby, były wielkie pożary. W Warszawie było wtedy bardzo niebezpiecznie.)

4. Dlaczego nadejście zimy oznaczało wielki kłopot dla Asiuni i jej rodziny?
(Bo nie mieli ciepłych ubrań, pieniędzy i dostępu do swojej szafy w Warszawie.)

  fragment III – rozdz. X i XI (s. 36 – s. 42)

1. Dlaczego ciocia musiała ukryć kaszę w zawiniątku, które wyglądało jak dzidziuś?
(W czasie wojny ludzie głodowali. Ciocia musiała ukryć jedzenie, żeby ktoś go nie zabrał z głodu.)

2. Dlaczego Asiunia mówiła, że najtrudniejsze było życie jej starszych braci?
(Byli głodni, chorzy, marzli, bo nie mieli w co ubrać się zimą, a jednak musieli ciężko pracować, żeby zarobić pieniądze na jedzenie dla całej rodziny.)

  Rozmowa z dziećmi po przeczytaniu wszystkich fragmentów:

1. Jak wyglądałoby życie Asiuni, gdyby wojna nie wybuchła?
(Rodzice i rodzeństwo byliby razem w domu, nie brakowałoby jedzenia, ubrań na zimę, zabawek. Asiunia nie musiałaby tułać się po obcych domach, siedzieć w piwnicy, głodować, marznąć.)

2. Co wojna zmienia w życiu dziecka?
(Zabiera rodziców, radość i bezpieczeństwo, kolegów i szkołę, zabawę, bieganie po podwórku.)

Statystyki

Odsłon artykułów:
2167956

Ogląda nas

Odwiedza nas 102 gości oraz 0 użytkowników.

Strona główna Zajęcia pozalekcyjne Biblioteka i czytelnia Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych