Witajcie Drodzy Naukowcy!
To już nasze ostatnie spotkanie. Pamiętajcie, że każdy człowiek jest wartościowy i jeżeli będzie chciał, to osiągnie wszystko! Robimy rzeczy trudne, bo one najlepiej rozwijają nasz mózg - po co robić rzeczy łatwe?
1. Rozruch:
- balansowanie z rodzeństwem, innym członkiem rodziny - wspólne utrzymanie równowagi. Partnerzy siadają na podłodze, zwróceni twarzami do siebie, z nogami zgiętymi w kolanach, mocno opartymi na podłodze i nieco rozstawionymi. Partnerzy chwytają się za przeguby rąk i mocno ciągnąc, starają się podnieść z pozycji siedzącej do pozycji stojącej. Odległość między nimi powinna być dostosowana do długości ich ramion, które są nieco ugięte. Następnie partnerzy mogą ponownie razem usiąść, nawzajem równoważąc swój ciężar ciała.
2. Samoświadomość: mini - quiz. Kartkę dzielicie na 4 części.W każdej części wpisujecie kategorię: 1 - roślina, 2 - książka, 3 - zwierzę, 4 - budynek. Rozdajecie członkom rodziny, którzy chcą się bawić.Teraz wpisujecie w poszczególnych ćwiartkach: Gdybym był książką , to jaką i dlaczego? Gdybym był rośliną, to jaką i dlaczego? Gdybym był zwierzęciem, to jakim i dlaczego? Gdybym był budynkiem, to jakim i dlaczego? Kiedy już każda osoba wypełni swój formularz, jeden z członków rodziny zbiera i czyta. Musicie rozpoznać, kto jak się scharakteryzował.
3. Maski
Ile masz masek?
To, co psychologowie nazywają mianem maski, to obraz nas samych, jaki pokazujemy światu - w zależności od okazji zakładamy tę, która w danej chwili wydaje się najbardziej odpowiednia.
Większość z nas ma przynajmniej dwie maski - jedną publiczną i jedną prywatną. Do typowych masek, jakie możesz rozpoznać u siebie, należą np. ,,kolega", ,,uczeń", ,,siostra", ,,syn" itp. Każda z nich jest zbudowana z prawdziwych cech twojej osobowości - ale jednocześnie ukrywa inne cechy, które nie wszystkim chcesz pokazać. Maska, którą zakładasz wobec nauczycieli, może powstrzymywać cię od pyskowania, natomiast maska, którą znają twoi koledzy z klasy , może nie znać łez.
Wypisz osoby znaczące w twoim życiu, zrób ich listę, np. mama, tata, brat, dziadek, babcia nauczyciel, kolega itp. Następnie przeczytaj listę zachowań. Postaw krzyżyk przy tych, które czasami ci się zdarzają. Następnie spójrz na listę osób, które sporządziłeś. Do każdego z zachowań dopasuj osobę, która byłaby zdziwiona, gdyby zobaczyła , co robisz:
- Robię się bardzo milczący. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .
- Zaczynam kłótnię. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. ...............
- Przechwalam się stopniami lub sukcesami. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. ....
- Rozdzielam bijących się lub negocjuję między skłóconymi. .............................. .............................. .............................. .............................. .........
- Wpadam w złość. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. ..................
- Płaczę. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. ......
- Dużo mówię. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. ..........................
- Kończę roboty domowe albo odrabianie lekcji na czas. .............................. .............................. .............................. .............................. ................
- Wygłupiam się. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .....................
- Ulegam komuś. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. ......................
Analiza formularza: Jaki masz styl?
Ile zachowań zaznaczyłeś? - ...............
Ile osób wpisałeś? - ...........................
( Każde pojawienie się jakiejś osoby to 1 punkt. Jeżeli przy którymś zachowaniu napisałeś/- aś: dziadek, mama, kolega, liczy się to jako 3 punkty).
- Jeśli wpisałeś wiele osób, prawdopodobnie masz wiele masek.
- Jeśli wpisałeś/ aś niewiele osób, zapewne większości ludzi pokazujesz swoje prawdziwe ,,ja".
Niezależnie od tego, jakie masz maski i ile ich jest, wszystkie stanowią część twego stylu osobistego. Tak to już jest...
Poznaj maski. jesteś jak diament, piękny i błyszczący. Każdy człowiek taki jest. Ale nie widzimy tego w ludziach. Co gorsza, niw widzimy tego blasku również w sobie... Dlaczego tak się dzieje? Bo wszyscy nosimy maski. Tylko wtedy , kiedy ściągniemy maski, możemy lśnić własnym blaskiem. NAUCZMY SIĘ TERAZ TEGO I MY. GOTOWI! CHCECIE SIĘ TEGO NAUCZYĆ?
Czy masz karteczki samoprzylepne? Jeżeli nie, to przygotuj 10 małych karteczek i taśmę.
Napisz na nich przeciwstawne skojarzenia o sobie (jedno na oddzielnej karteczce, np. jestem
inteligentny - możesz umieścić emotikon)
jestem inteligentny jestem głupi
jestem radosny jestem smutny
jestem przyjacielem jestem złym kolegą itp.
Naklej 10 karteczek w różne miejsca na swoim ubraniu, stań przed lustrem i pomyśl, które karteczki chciałbyś ściągnąć z siebie, żeby być piękniejszym. Więc zdejmij je, zgnieć i wyrzuć do kosza. Spójrz w lustro. Teraz stoi przed tobą prawdziwie piękny Ty.
4. Trening czytania
- Skoki tygrysa-dalej ćwiczymy
Przygotuj książkę, taką bez obrazków, jeżeli nie masz, to może być podręcznik i wskaźnik.
Pamiętaj o podpórce pod książkę, cichej muzyce i o tym, że tylko oczy się ruszają-głowa nie!
- Zrób gimnastykę oka - głowa nieruchomo, oczy patrzą w prawo, w lewo, do góry, na
dół-powtórz 3 razy.
- Kartkowanie - skacz z kartki na kartkę, dotykając wskaźnikiem wyraz na każdej
stronie-szybko, ale dokładnie. Szybko przekładaj kartki.
- Zygzak/wąż - suń wskaźnikiem po każdej stronie tekstu, robiąc nim ruchy podobne
do ruchów wijącego się węża (zacznij od lewej strony wersu, ciągnij wskaźnik do
prawej i jak wąż spływaj na dolny wers-od prawej płyń do lewej, tam w dół jak wąż na
kolejny wers, itd. - wzrok pędzi po wersach za wskaźnikiem-8 minut.
- Ciągnij wskaźnikiem pod wersem, staraj się widzieć każdy wyraz, ale nie czytaj, nie
musisz pamiętać wyrazów. Stopniowo zwiększaj tempo – 8 minut.
- Ćwicz codziennie.
Podręcznik - skorzystaj z niego, wykonaj ćwiczenia, na które masz ochotę. Zacznij od zadań łatwiejszych, skończ na trudniejszych.