Ułatwienia dostępu

Projekt „Tablet i fiolka naukowa demolka” kl. VIa

  1. Przypomnimy sobie na wstępie kilka zabaw, które znacie, a w tej chwili możecie je przeprowadzić z domownikami.

Ekspresowe przywitanie– należy uścisnąć jak najwięcej dłoni w czasie 5 sekund. Ile dłoni uścisnęliście?. Kolejne polecenie: dotknąć jak najwięcej pięt, zrobić po jednym przysiadzie z jak największą liczbą osób...

                 Budzenie kory przedczołowej.

Pogłaszczmy naszą jaszczurkę!

Połóż się bądź usiądź wygodnie. Weź głęboki wdech i z wydechem zamknij oczy i jeszcze jeden głęboki wdech i powolny wydech.

Teraz weź wdech, wstrzymaj oddech i mocno

napnij wszystkie mięśnie, mocno, mocno, mocno,

mięśnie twarzy, klatki piersiowej, ręce, brzuch nogi, wszystko bardzo napięte i wydech i rozluźnij całe ciało...

I jeszcze raz... weź wdech, wstrzymaj oddech i mocno napnij wszystkie mięśnie, mocno, mocno, mocno mięśnie twarzy, klatki piersiowej, ręce, brzuch nogi, wszystko bardzo napięte i wydech

i rozluźnij całe ciało... I jeszcze raz napnij wszystkie mięśnie na trzy sekundy... i z wydechem relaks...

Weź głęboki wdech i wydech...

A teraz będziesz wywoływał konkretne sceny i obrazy na swoich półkulach mózgu.

Po lewej stronie wyobraź sobie wesołe miasteczko...

Po prawej -burzę z piorunami...

Po lewej -kroplę wody...

Po prawej -ocean...

Po lewej -dotykasz soli...

Po prawej -dotykasz ryżu...

Po lewej -nagle słyszysz gruchanie gołębi...

Po prawej -fale morza uderzające o brzeg....

Teraz po lewej stronie czujesz zapach sosen...

Po prawej -zapach świeżo upieczonego chleba...

Po lewej -czujesz smak soczystego jabłka...

Po prawej stronie smakujesz brzoskwinię...

Po lewej -jedziesz na koniu, który brnie w śniegu, pod kurtką masz

schowanego małego kotka...

Po prawej –leżysz na plaży, czujesz zapach olejku do opalania, a stopy delikatnie obmywają ci przypływające i odpływające morskie fale.

 

Nakarmmy Lwa

Musisz  przypomnieć sobie, że już jesteś wartościowym człowiekiem, że masz mózg, który uczy się i tworząc nowe połączenia, staje się bystrzejszy i inteligentniejszy.

Wyobraź sobie swój mózg. Zobacz oczami wyobraźni, że Twój mózg uczy się, czyli tworzy nowe połączenia. Ma ten potencjał... Twój mózg nauczył się już bardzo wielu trudnych rzeczy... Może z łatwością uczyć się kolejnych...

Zauważ teraz, że kiedy w ten sposób myślisz o swoim mózgu ,pojawiają się w Tobie przyjemne uczucia .Zrób więcej przestrzeni tym uczuciom. Pozwól, żeby ogarnęły całe Twoje ciało.

Wyobraź sobie teraz, że chłoniesz te uczucia każdą komórką swojego ciała przez długość 4 głębokich oddechów. To sprawia, że Twój mózg rozwija się i zmienia. Otwórz oczy.

 

Pomyśl:

Co dobrego spotkało cię w poprzednim tygodniu? Czy zastosowałeś którąś z poznanych technik w czasie nauki, w domu? Którą? Jakibył efekt? Jeżeli nie stosujesz, to dlaczego, co ci przeszkadza? Jak możemy przezwyciężyć te przeszkody? Każdy trening sprawia, że mózg staje się bystrzejszy. Korzystaj z własnych zasobów .

A teraz uważnie przeczytaj, co mam ci do przekazania:

Każde dziecko rodzi się z olbrzymią zdolnością adaptacyjną.

Błyskawicznie opanowaliście mowę ludzką, (gdyby w otoczeniu dziecka mówiono dwoma językami, bez trudu posługiwałoby się nimi).

Gdybyście urodzili się w buszu, potrafilibyście wspinać się na drzewa i łapać jaszczurki. Zdolności adaptacyjne opierają się na pierwotnym instynkcie człowieka. Jednak instynkt ten tylko w

ograniczonym zakresie sprawdza się w przyswajaniu wiedzy szkolnej, gdyż szkoła jest „produktem” kultury i cywilizacji i wymaga bardziej wyrafinowanych umiejętności uczenia się (tak jak sztućce są potrzebne do jedzenia w cywilizowanej restauracji).

Czy widzieliście kiedyś sportowców, którzy rozgrzewają się przed meczem? Dlaczego to robią? Mecz to intensywny wysiłek dla ciała. Kiedy ciało jest rozgrzane, sportowiec nie odnosi kontuzji podczas

wysiłku. Trening sportowy oparty jest na wiedzy na temat tego, jak funkcjonuje nasze ciało. Treningi, które tutaj robicie, zadania domowe, lekcje w szkole są jak mecz dla naszego mózgu. Nasze mózgi wtedy intensywnie pracują, dlatego musimy wiedzieć, jak przygotować je do wysiłku. Nasz umysł, tak jak ciało, podlega

pewnym prawom. Poznanie tych praw prowadzi nas do skonstruowania RYTUAŁU UCZENIA SIĘ.

 

Czas Budzić Olbrzyma!

Gotowi, na trening i rozwój

nowych połączeń między neuronami?

 

Kości – myślę, że każdy z was znajdzie je w domu zabawa polega na rzucaniu i – wykonaj rzut – odkryj –zakryj -policz w pamięci –

sprawdź.

 Nieważne jest, ile osiągasz w tej chwili –ważny jest postęp, jaki niedługo poczynisz.

Trening czytelniczy

A teraz weź wskaźnik i książkę.

 1.Kartkowanie- Kilka przeskoków ze strony na stronę-Dostrzegaj grupy wyrazów, które wskazuje wskaźnik, ale nie musisz ich rozumieć. Rób to coraz szybciej –Śpiewaj w myślach piosenki.

2.Podkreślaj wskaźnikiem każdy wers, dostrzegaj ostro wszystkie wyrazy.

 3.Odwróć książkę do góry nogami. Podkreślaj wskaźnikiem każdy wers,

dostrzegaj ostro wszystkie wyrazy.

 

 Książki powinny być ustawione pod kątem.

 Trening potrwa 18minut. Ustaw czas na minutniku. Czytaj !

 A teraz czas się rozluźnić, szczególnie mięśnie twarzy, barki. Wskaźnik trzymamy w dłoni lekko. Teraz twój inteligentny mózg się uczy. Nawet jeżeli ci się wydaje, że nic się nie dzieje, to wiedz, że mózg nigdy nie pozostaje obojętny na środowisko. Czy chcesz,

czy nie, twój mózg teraz jest zmobilizowany w 100%. Tworzy nowe połączenia.

 

Zamknij oczy. Weź głęboki wdech i wydech.

Poproś mamę lub tatę, aby przeczytali ci poniższy tekst:

 

Kiedy po intensywnym wysiłku zamykam oczy–

jestem odprężony/Trening czytania skończyłam i się odprężyłam

Ta chwila gdy zamykam oczy to nagroda dla mózgu za jego wyczyn.

 

Powoli otwórz oczy.

 

I oczywiście po relaksie zachęcam do dalszych zmagań z zadaniami, które znajdują się w waszych skoroszytach.